literatura · pisanie

O cytaty, czemu mnie tak kochacie?

Przyklejają się do mnie cytaty – tak, że długo długo je pamiętam. I jako pisarz chciałabym kiedyś taki stworzyć, który będzie prześladował innych. Bywają dziwne, czasami głębokie, a czasami zwyczajnie nie wiem, dlaczego je pamiętam po latach. No cóż, nie są to zazwyczaj cytaty literackie, ale filmowe – tylko przecież dialogi też ktoś komuś pisze, więc tę kwestię mogę przemilczeć.

Morticia

Zapamiętywanie ciekawych rzeczy zaczęłam dawno temu, kiedy dopadłam Lilije Mickiewicza w swoje ręce, i potrafię zacytować do tej pory prawie całość.

Zbrodnia to niesłychana, Pani zabija Pana, zabiwszy grzebie w gaju, na łączce przy ruczaju…

Ok, to zapamiętałam za młodu z premedytacją, gdy miałam fazę fascynacji romantyzmem i samym Mickiewiczem. Ale mam do tego tekstu jakiś sentyment, chyba naznaczył mnie gdy byłam tą niewinną białogłową – pokazał mi w ten uroczy poetycki sposób umierania.

Wracając na tory tematu. Najdziwniejszy cytat, jaki zapamiętałam to zdanie z Heroiny Tomasza Piątka – Chciałem powiedzieć: „Doskonale”, ale chyba mówię: „Kaloryfer”. Zwyczajnie mam wrażenie, że to zdanie tak bardzo oddaje przynajmniej połowę moich projektów. Oby Blog Iwona Magdalena nie okazał się jednym z nich…

I teraz część cytatowa, którą jest workiem dziwności i innych rzeczy – filmy i seriale. Zapamiętuję takie rzeczy głownie przez dodatek wizualnego przekaźnika – więcej bodźców. Ale nie są to zazwyczaj teksty kultowe (nie licząc Kmicica Kończ Waść, wstydu oszczędź!). Pierwsze miejsce zajmuje Morticia Addams z tekstem, który gdzieś przeczytałam – jest to cytat mniej dziwny niż mogłoby się wydawać, i zapewne wiele osób go zna: Normal is an illusion. What is normal for the spider is chaos for the fly. I oddaje charakter całej rodziny Addamsów, mogłoby stać się ich mottem.

Siedząc nadal w tych głębokich myślach, mam jeszcze cytat z serialu Hemlock Grove. Słowa te padają wiele razy, i gdy się nad nimi zastanawiam, to uznaje je za bardzo prawdziwe: God doesn’t want you to be happy, He wants you to be strong.

Przydałaby się teraz chwila ciszy na kontemplację tak urokliwego zdania. Więc na rozluźnienie atmosfery dwa zabawne teksty, które zdarzało mi się często cytować w moim życiu:  Nie kop pana, bo się spocisz z Kingsajz oraz I’m gonna eat your heart z filmu Little Nicky wypowiedziane głosem małej dziewczynki przez śpiącego piekielnego psa.

Pamięć jednak już nie taka sama, i chociaż czasami chcę coś zapamiętać, to się nie udaje. Próbuję zapisywać ciekawe rzeczy, ale jestem na tym etapie w twórczości, ze wole sama tworzyć niezapomniane teksty. BO kocham naginanie słów do mojej woli.

Skomentuj

