ebooki · inspiracje · literatura

Trzy Córy Dharii

Czy można połączyć steampunk z tak oryginalnym i egzotycznym miejscem jak Indie? W dodatku dorzucić tam szczyptę charakterystycznego bollywoodzkiego piękna.

Jako czytelnik nie jestem wybredna i lubię dobrą literaturę przygodową z elementami romansu i spiskami. Jako pisarz zachwycam się ciekawymi rozwiązaniami fabularnymi, które mogą zadziałać jako inspiracja. ThirdDJako kobieta uwielbiam matriarchat w literaturze, i kocham te wszystkie powieści z szalonymi heroinami.

Kiedy w grudniu wpadła w moje ręce powieść Third Daughter reklamowana jako bollypunk przez samą autorkę byłam zafascynowana konceptem. Jednak ponieważ utwór był dostępny za darmo na wielu platformach, poczułam te pierwsze obawy, mimo że kolejne dwa tomy serii miały już całkiem przyzwoitą cenę. Moja fascynacja bollywood (i też trochę pomogła moja rozwijająca się znajomość ze steampunkiem) nie pozwoliła mi jednak obojętnie przejść obok Dhariańskich Afer – i bardzo dobrze, ze tak się stało.

Nie jestem obiektywnym recenzentem, bo jako czytelnik czasami zachwycam się dziwnymi rzeczami. Ale ponieważ trylogia wpadła do mnie dzięki uprzejmemu zachwytowi Aeth, czuję się nieco rozgrzeszona w tym wypadku.

Matriarchat. To co przykuło moją uwagę, to słowo „Queendom”, którego pojawienie się było dość ciekawym zabiegiem. W znanym nam świecie, nawet gdy głową kraju jest Królowa (historycznie raczej się tego nie spotyka) pojawia się słowo królestwo (kingdom). Cóż, w zasadzie słowo queendom jest nieprzetłumaczalne na język polski (nawet nie próbuję…), i zastanawiam się, jakby ugryzł to jakiś tłumacz?SecDaught
Ja bardzo lubię teksty, gdzie pojawia się społeczeństwo rządzone przez kobiety, gdzie hierarchia stawia kobiety na pierwszym miejscu – i do tej pory niewiele takich pozycji znalazło się w moim zasięgu. Nie szukam ich specjalnie, ale też zawsze czytam je z większą przyjemnością. A jest to zabieg, który może zupełnie się nie sprawdzić.
Wracając do The Dharian Affairs – nie wyobrażam sobie, by ta trylogia mogła mieć za punkt centralny mężczyznę. I to nawet nie chodzi aby zastąpić Aniri szalonym młodzieńcem – takiemu zdecydowanie się więcej wybacza. Z kolei jeśli zamiast Królowej Dharii pojawiłby się jakiś Król Ojciec – obawiam się, że naszej heroinie nie pozwolono by na tak wiele, nawet w myśl tradycji. Bo przecież kobiecie nie wypada łazić po murach i wymykać się na spotkania z „kochankiem”. W wielu tradycjach kobiecie nie pozwala się myśleć i decydować o sobie. I tutaj świetnie zazębiają się te sprzeczności – wszystkie Trzy Córy Dharii są zobligowane do pewnych zachowań, mają z góry ustalone miejsce w życiu społecznym i politycznym. I chociaż ich los jest przypieczętowany, to jednak właśnie ze względu na ustalone życiorysy muszą cechować się pewnymi zaletami, które rozwijają przez całą swoja młodość. A czasami zdobywają je zupełnie przypadkowo. Gdyby Pierwsza Córka nie musiałaby być królową (w następstwie społeczeństwa matriarchalnego), Trzecia Córka nigdy nie trafiłaby w sieć zaplecioną z intrygi, przygody i romansu – i nie byłoby świetnej trylogii.FirstDaught

Bollywood. Quinn czerpie inspiracje z kultury indyjskiej, co jak już zauważyłam jest posunięciem niezwykle oryginalnym. Od strony wizualnej mamy drapowane, bogato zdobione stroje, masywna biżuterię, zdobione dłonie (niestety tradycyjną hennę autorka zastąpiła tuszem/farbą – co ma pewne wytłumaczenie fabularna, ponieważ henny nie da się łatwo zmyć ze skóry). Nie zabrakło też przywiązania do tradycji, obrzędów i znaczeń.
Podoba mi się to, że kraje w trylogii to nie Indie, a świat inspirowany – dzięki temu mogła stworzyć własną mitologię (chociaż dodawanie do imion bogów cząstki dev oznaczającej właśnie boga, było takie łopatologiczne), stworzenia, czy też zespół zachowań. Niestety wepchnięcie panny młodej w białą napuszoną suknie było takie zachodnie, o wiele bardziej ucieszyłabym się z tradycyjnej indyjskiej czerwieni. Nie można mieć wszystkiego.

Czego nauczyłam się od Susan Kaye Quinn jako pisarka? Żeby nie bać się oryginalnych rozwiązań. Czasami nawet absurdalne pomysły, jeśli przemyślane i wykonane w odpowiedni sposób, dają niesamowity efekt.

One thought on “Trzy Córy Dharii

Skomentuj

