DKK · literatura

DKK: Zamknięte drzwi

Emocje już opadły, powieść wsiąkła gdzieś w pamięć, przemyślenia i refleksje się ustabilizowały. Czas na małe podsumowanie pierwszego spotkania DKK na Booklikes, podzielenia się wnioskami, wątpliwościami i zachwytami.

Z całą pewnością moje podsumowanie przychodzi później, niż sobie tego życzyłam. Obiecałam sobie jednak, że napiszę słów kilka, bo ja bardzo wyczekiwałam chwili, gdzie trafię na jakiś Klub Książki, ale samej brakło mi odwagi na wyjście z inicjatywą. DKK powstał z inicjatywy użytkowników serwisu Booklikes, i bardzo szybko został pochwycony przez twórców i administrację, o czym pisała już Agnieszka (bardzo ładnie pisała). Niestety w popularności BL nadal przegrywa z LubimyCzytać czy Goodreads – a szkoda (więc tak zupełnie na marginesie zachęcam do założenia konta!).

zamkniete_drzwiNasz DKK, jak na razie jedyny polskojęzyczny klub, obrał sobie podwójny system doboru lektury, a może powinnam napisać dwuetapowy. Jeden z członków podaje pięć tytułów do wyboru, po czym rusza głosowanie na książkę miesiąca. Tym sposobem w lutym czytaliśmy Zamknięte drzwi Magdy Szabó.

To było moje pierwsze spotkanie z pisarką, i chyba pierwsze z literaturą węgierską. Zupełnie nie wiedziałam czego się spodziewać, nie czytałam opisów, nie czytałam biogramów, recenzji, ani opinii. Nie chciałam się niczym sugerować, chciałam to ugryźć na surowo, i przetrawić bez popijania.

W ogólnym podsumowaniu, książka jest o wolności w szerokim tego słowa znaczeniu. Powieść zdecydowanie była inna w formie, od tego, do czego przywykłam w moich lekturach. I było to bardzo interesujące czytelnicze doświadczenie. Jednak bardziej interesująca okazała się sama dyskusja – odbiór tekstu i bohaterów przez innych czytelników DKK. Bo ile osób, tyle wrażeń i tyle myśli.

Zamknięte drzwi opowiadają historię dwóch kobiet: pisarki i jej gosposi, dozorczyni Emerenc. Powieść posiada wątki biograficzne, narratorka opowiada nam historię życia starej kobiety, z takiej perspektywy, z jakiej ją poznała sama. Zatem Emerenc zostaje nam objawiona z pakietem dziwactw, mocnych życiowych przekonań oraz nietuzinkową miłością do wszystkiego co żyje. I oczywiście z jej tytułowymi zamkniętymi drzwiami mieszkania. Tło stanowią nieliczni bohaterowie i ulice Pesztu. I chociaż narratorka jest również w dużej mierze bohaterką powieści, to zdecydowanie stanowi ona inną kategorię postaci, stojącą nieco na uboczu (przynajmniej w moim odczuciu).

Dyskusja na forum DKK była spokojna ale intensywna. Oczywiście za punkt centralny obrana została Emerenc, mniej już tytułowe drzwi, a szkoda. I chociaż zdania mieliśmy podzielone, nawet co do tego czy określać twórczość Szabó literaturą piękną, czy literaturą kobiecą, to jednak zgadzaliśmy się w tym, że lektura wywołała w nas sporo emocji. Świetnie to obrazuje wypowiedź Abdity:

Książka ma pokazać postać nietuzinkową, nie mieszczącą się w jednoznacznych ocenach. Taką, którą można i podziwiać i kochać i nie znosić. Pozytywną, niemniej, budzącą przeróżne odczucia „doraźne”. Wszyscy, całe tło służy temu, żeby ten opis był doskonały (literacko). Ale Magda, jest w tym całym tle postacią, która ma odzwierciedlać nasz stosunek do takich nie mieszczących się w codzienności osób. Żebyśmy sobie ten własny stosunek mogli i uświadomić i przemyśleć.
I dlatego nas czasem denerwuje.

Ja nadal będę się trzymać swojego, że Emerenc jest uosobieniem sprzeciwu na ograniczanie wolności jako takiej, narzucanej nam przez różne instytucje i tradycje. Tytułowe zamknięte drzwi, to nic innego jak manifestacja wolności wyboru, wolności osobistej.

Jako DKK nadal raczkujemy, nadal uczymy się ze sobą rozmawiać, pisać nasze wypowiedzi w sposób zrozumiały, dobierać kolejne lektury. Myślę, że zaczęliśmy dość ciekawie, więcej wypowiedzi można poczytać sobie na forum grupy na Booklikes. W marcu czytamy Śpiewaj ogrody Pawła Huelle, a dyskusja planowana jest na 29 marca – zapraszam wszystkich zainteresowanych.

Skomentuj

