koreański

koreański piątek #3: powtórka z koreańskiego.

Dawno dawno temu, w odległej galaktyce… a nie, to nie ta bajka. Ale zdaje się, że powoli zbliżam się do rocznicy postanowienia nauki koreańskiego, i za daleko się nie ruszyłam. No to ruszam z powtórką wiedzy znikomej. To tak w ramach akcji „Iwona, weź się ogarnij”.

Dziesięć miesięcy z k-dramami dały mi tyle, że rozumiem pewne charakterystyczne zdania, i jak jem sama to krzyczę maśta!. Bo czemu nie? Postanowiłam sobie zrobić mocną powtórkę i użyć tej notki jako miejsca, gdzie pod ręką będą ciekawe materiały do nauki dostępne zupełnie za darmo w sieci. Zakładam też, że to wpis pełen zapału, który zmusi mnie do nauki…

kings
Tekst sponsoruje Król Sejong, twórca koreańskiego alfabetu.

Zaczynając od alfabetu, który jest banalnie prosty. Świetną stroną jest Korea Online, która w przystępny sposób pokazuje spolszczoną wymowę głosek, ale nie koniecznie pomaga w zapamiętaniu znaków. Nazwijmy to sobie Hangul dla Polaka. W zapamiętaniu znaków bardzo pomogła mi taka prosta gra, która ma jednak wadę, trzeba znać konkretny system romanizacji znaków. Oczywiście gra nie uwzględnia początkowych i końcowych spółgłosek, ale nic nie jest idealne.

Filmiki i YT – czyli chyba najlepsze darmowe źródło.

Cenię sobie bardzo lekcje Jenny, nawet czasami ich bezmyślnie słucham w tle, z nadzieją, że złapię ze dwa słowa. I tutaj jest też pewna różnorodność, bo Seemile ma kilka playlist z kursem. Sama zaglądam głównie do 20 lekcji dla początkujących – to trochę ponad 10 godzin nauki. Oczywiście zaczyna się od nauki alfabetu:

Cała lista dostępna tutaj: 20 lekcji koreańskiego z Jenny. Jest też opcja pobrania slajdów z lekcji, czego wcześniej zupełnie nie zauważyłam. Dodatkowo w opisie każdego filmiku seemile zamieścił linki do pozostałych kursów, np. przygotowanie do egzaminu TOPIK. Minus? Tylko po angielsku, jak większość dobrych rzeczy w internetach. Ale mają w swojej ofercie również filmiki z cyklu „ucz się koreańskiego jak dziecko” – nie testowałam.

Oczywiście na YT jest masa pomocy do nauki, więc można bez problemu znaleźć coś dla każdego: lekcje są krótkie i długie, z nativem i bez (polecałabym te z Koreańczykiem). Oczywiście słuchanie to jest taki MUST, więc wiadomości, k-pop, dramy, programy przyrodnicze, radio polityczne… cokolwiek byle słuchać akcentu itd. Jak w każdym języku.

W sieci znajdują się też takie fajne miejsca jak Korean Class 101 czy Talk To Me In Korean, które zapewniają stronę internetową, filmiki na yt, do tego plansze na twitterze i inne. I to tylko wierzchołek góry. Prawdziwym źródłem różnych zestawień jest pinterest. Bo znajdujemy tam cudowne plansze, które zawsze można sobie wydrukować, albo przykleić na pulpit, żeby nie zapomnieć. Dużo dużo kolorowych i graficznych rzeczy. I like it!

Dla przykładu zestawienie magicznego słowa HAE, czyli jak z rzeczownika zrobić czasownik. Niestety na czarodziejskiej stronie koreanwordgame.com nie ma nic… A chciałabym takich więcej.

korean1

I chyba moje ulubione plansze, których jest masa w sieci. Tutaj przykładowo rodzina, bo te wszystkie hyungi zawsze się gdzieś przewiną.

korean2

No i jeszcze książki.

Ponoć nie ma dobrego podręcznika po polsku, a dokładniej jest jeden, drukowany w Korei Południowej i prawie niedostępny… Wiele osób poleca to, co ja kupiłam i dzielnie odłożyłam na półkę, żeby zbierało kurz (tak, przyznaję się do mojego słomianego zapału). Jestem posiadaczką pierwszej części Integrated Korean od KLEAR Textbook i planuje napisać krótką recenzję tego cuda. Mój zestaw składa się z podręcznika, zeszytu ćwiczeń, a wydawca na swojej stronie udostępnił potrzebne materiały audio do nauki. Taki pełen pakiet.

Teraz wystarczy tylko rzucić wszystko i zabrać się do nauki, żeby dramy bez napisów już nie były takie straszne.

Skomentuj

